Börja skolan eller börja på något nytt

För många har skolan redan dragit igång, andra har kanske en vecka kvar innan de går genom korridorerna. Jag själv börjar inte skolan varken idag, imorgon eller om en vecka. Visst tycker vi alla att  sommaren är skön, man är fri och ledig. Inga läxor och inga plikter. Det är alltid motigt att gå tillbaka till de grå korridorerna, träffa lärarna som överöser en med läxor. Men tänk efter... Det är väl rätt bra i skolan ändå?

Allt man missat på sommaren får man höra i skolan
Äntligen får man träffa vänner som man inte vanligen umgås med, de som varit bortresta kommer tillbaka. Att varje dag få träffa folk som gör att man blir glad och känna gemenskapen i klassen. Skoldagar och läxor som håller en sysselsatt under den råa hösten. Utflykter och studieresor man gör. Man lär sig något nytt varje dag och nu menar jag kanske inte någon nödvändig information. Det händer alltid något om dagarna när man går i skolan. Det ska man ta vara på och skapa fina minnen.



Jag tog studenten, men saknar skolan

I Juni i år tog jag studenten, hela mitt sista år på gymnasiet längtade jag innerligt efter att den dagen skulle komma. Studentveckan och allt bus som den har att erbjuda och så kom dagen och jag tog studenten med mössa på och tusen blommor kring min hals. Dagen efter blev allt bara tomt. Nu nästan 3 månader senare hade jag faktiskt gärna börjat skolan igen. Jag saknar det där som bara finns i skolan. Tryggheten, vännerna, det interna i klassen. Gymnasiet har varit bland den roligaste tiden i mitt liv. Visst har jag haft mina duster jag också, varit stressad, gjort bort mig och inte satsat så bra på vissa ämnen. Men sånt tar man sig igenom och det mesta kan jag se tillbaka på med ett leende.

Jag saknar redan min gamla Media-klass och Vimmerbygymnasium. Det är ett avslutat kapitel, det sista kapitlet på en bok. Den preliminära skoltiden har nått sitt slut. Jag har nu en ny bok att börja fylla med minnen, upplevelser och som kanske gör mig lite klokare på vägens gång. Just för tillfället är sidorna blanka, men jag är snart igång med något nytt som tar mig framåt.

Så ta vara på skoltiden för förr eller senare tar den slut.


Kommentarer
Postat av: Michaela

Åh, vilket underbart blogginlägg. Jag längtar också tillbaka, tillbaka till oss, media. Längtar till skolan för att den är trygg och jag det är trotsallt väldigt enkelt att gå i skolan.

2010-08-18 @ 18:12:13
URL: http://colourslide.blogg.se/
Postat av: Bloggarmaja

man klagar så mycket på skolan, man jag skulle nog sakna den vardagen om det försvann, det är så enkelt med skolan.

2010-08-18 @ 18:27:16
URL: http://bloggarmaja.webblogg.se/
Postat av: Cajsa - fotoblogg

sv: Ja du har nog rätt, snart är skolan förbi :/ kram!

2010-08-18 @ 19:40:35
URL: http://lovelycajsa.blogg.se/
Postat av: CLASSY - TÄVLINGAR PÅGÅR!!!

Kul att du är med! Allt bra med dig?

2010-08-18 @ 21:28:27
URL: http://classys.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag älskar detta inlägg. Det är välskrivet och bra innehåll.



Kan tänka mig att det måste kännas skumt att inte börja skolan nu till hösten. Själv börjar jag andra året på gymnasiet på måndag och håller på att längta ihjäl mig. Skolan är trevlig den.

2010-08-18 @ 21:49:29
URL: http://edenby.blogg.se/
Postat av: Bea

Stämmer in med föregående "talare". Härligt att påminnas av allt gott som har hänt, vår utflippade men fantastiska klass och alla dessa underbara uttryck :-)

2010-08-19 @ 09:34:36
URL: http://beafoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0