Close-Up +10 filter

Härom dagen fick jag hem ett Close-Up +10 filter från tvspelsweb. Som en lite tidig julklapp.

Close-Up +10 är ett filter som minskar närgränsen på kameran och gör att man måste gå betydligt närmare det man vill fota. Mitt 50mm har en närgräns på 45 cm nu kan jag vara 5 cm ifrån istället. Det gör även motivet större. Filtret fungerar som ett förstoringglas.

Så i stället för att köpa ett dyrt macro objektiv kan man köpa ett billigt Close-Up filter här. Finns även +1, +2, +3 och +4. Man kan sedan koppla ihop olika Close-Up's med varandra till exempel kopplar man på två stycken +4 får man +8.

Det ända negativa jag har upptäckt hittils är att det kan vara ganska svårt att hitta skärpan och man måste hålla ganska stilla. Annars är det kanon när man vill leka lite och förstora upp saker.

Bilder tagna med Close-Up +10:
Har mitt filter till mitt 50mm objektiv

Kommentarer
Postat av: Rikard

Snacka om att man kan bli inbiten i nått man tycker är så roligt :)...lite gik varning må jag säga Therese^^

2009-12-21 @ 19:09:41
Postat av: Lisa

sv: Den är köpt på fujidirekt tror jag det var. Fick den gratis för att jag bloggade om den. Tyckte jag var en bra deal ^^ Kan rekomendera den :)

2009-12-22 @ 14:46:43
URL: http://pictureofmind.blogg.se/
Postat av: Bea

Åh, vad sugen jag blir! Nu vet jag vad jag ska önska mig i 18-årspresent ;-)

2009-12-24 @ 15:20:12
URL: http://beafoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0